آموزش داشبورد مدیریتی

10 امتیاز

          شرکت فنی مهندسی تکرو سیستم- مجری طرح های جامع انفورماتیک

آموزش ماژول داشبورد مدیریتی

نسخه:01

سازمان ها و کسب و کارها  در طول زمان با توسعه فناوری و همچنین بزرگ شدن ابعاد سازمان نیازمند استفاده از دانش و ابزار به روز جهت بقا و رشد حیات خود می باشند. ازجمله مفاهیم نوین کاربردی در سازمان ها هوش تجاری(Business Intelligence) می باشد

هوش تجاری یک اصطلاح چتری و چند بعدی است که شامل نرم افزارهای کاربردی، ابزارها و روش ها است که سبب دسترسی و تحلیل اطلاعات می شوند و به کمک  آن می توان داده های خام را به اطلاعات معنادار تبدیل نمود و با مصورسازی داده ها سبب ایجاد تصمیمات داده محور وکاربردی گردید.

در هر سازمان مجموعه ای از داده ها یا در اصطلاح اطلاعات خام وجود دارد که با استفاده از ابزار هوش تجاری می توان آن ها را به اطلاعات ارزشمند و در اصطلاح دانش تبدیل نمود. به عنوان مثال یک سازمان اطلاعات مشتریان خود را در یک نرم افزار مانند CRM ذخیره می کند و اطلاعات درون سازمانی مانند وضعیت پرسنل، ساعات کاری و ... خود را در یک نرم افزار MIS ذخیره می کند و وضعیت امور مالی را در یک نرم افزار مالی جداگانه ذخیره می نماید. ثبت و  نگهداری این اطلاعات یک بانک اطلاعاتی بزرگ ایجاد می کند و در این شرایط سازمان می تواند با استفاده از قابلیت های هوش تجاری از این اطلاعات استفاده نموده و در مورد وضعیت آینده ی سازمان مانند تعداد مشتریان، میزان فروش، هزینه ها و سود سازمان پیش بینی های مناسب انجام داد.

در حوزه هوش تجاری، شرکت تکروسیستم نرم افزار مستقل و تحت وب "داشبورد نینجا" را آماده سازی نموده تا مشتریان از بانک اطلاعاتی خود در جهت ایجاد دانش استفاده نمایند. مزیت اصلی این نرم افزار یکپارچگی با ماژول های سیستم جامع تکروسیستم می باشد.

تعاریف

مدل: داشبورد مدیریتی برای هر یک از ماژول های سازمانی، از جمله فروش، تولید، حسابداری و ... قابل آماده سازی می باشند. با انتخاب یک "مدل" در واقع ماژولی که داشبورد از اطلاعات آن ایجاد می شود را مشخص می شود.

نوع: انواع نمودارها طبق موارد زیر در داشبورد نینجا قابل آماده سازی می باشند

  • میله ای
  • میله ای افقی
  • خطی
  • دایره ای 
  • دونات
  • کاشی(kpi)
  • لیست

گروه ها: فیلدهایی از یک "مدل" که نمودار براساس داده های آن ایجاد می شود مشخص کننده ی گروه ها خواهند بود. به عبارت دیگر گروه ها همان پارامترهایی هستند که در راهنما(legend)  نمودار نشان داده می شود. به عنوان مثال نام کالا، نام مشتری و نام انبار در این قسمت انتخاب خواهد شد.

نوع داده: مشخص کننده ی عملیاتی است که روی داده ها اجرا می شود. در سه حالت زیر قابل اجرا است

  • تعداد: در این حالت نمودار برای "گروه"  انتخاب شده، تعداد اعضای گروه را شمارش می کند.  
  • مجموع: در این حالت نمودار برای "گروه" انتخاب شده مقادیر یک "معیار" را جمع می کند. 
  • میانگین: مشابه حالت قبل فقط با این تغییر که از معیارها میانگین گیری می شوند. 

معیارها: فیلدهای مقداری که قابلیت محاسبات دارند به عنوان "معیار"  قابل انتخاب هستند. به عنوان مثال "معیار" می تواند مقدار فروش، مبلغ فروش و ... باشد

دامنه (فیلتر): قابلیتی که مقادیر موجود در داشبورد را محدود و در اصطلاح فیلتر می کند. فیلترها بر روی یک نمودار یا کل داشبورد قابل اعمال هستند.

نوع رکورد: در نمودارهای کاشی(kpi) این فیلد معادل عنوان "نوع داده" بوده و در سه حالت بیان شده (تعداد، مجموع، میانگین) قابل اجرا است.

فیلد رکورد: معادل "معیار" در نمودارهای تصویری می باشد و مقدار فیلد عددی را اجرا می کند

پیکربندی

اولین مرحله برای ایجاد داشبورد تعریف عنوان و ایجاد منو برای آن می باشد و از قسمت پیکربندی قابل اعمال است. در این صفحه می توان  داشبوردهای ایجاد شده و اطلاعات آن ها را مشاهده نمود و داشبورد جدید ایجاد کرد. به عنوان مثال در این صفحه 8 داشبورد ایجاد شده و قابل مشاهده است.

 

ایجاد داشبورد جدید

در این صفحه روی گزینه ی ایجاد کلیک کرده و وارد صفحه ی زیر خواهیم شد


در این صفحه به ترتیب فیلدهای رنگی را که فیلدهای اجباری هستند  را تکمیل می کنیم.

نام داشبورد: عنوان داشبورد که در منو بالایی نمایش داده می شود

نام منو: عنوانی است که در داخل صفحه ی داشبورد نمایش داده می شود. و می توان توضیحات جزئی تر در مورد داشبورد را در این قسمت ثبت نمود.

قالب داشبورد:  چیدمان و پس زمینه ی داشبورد را مشخص می کند و عموما بر روی حالت "blank" قرار می دهیم و در قالب خالی طبق نیاز سازمان خودمان نمودارها را طراحی می کنیم.

توالی منو: ترتیب نمایش داشبوردها در منو را نمایش می دهد

فعال: با تیک زدن این قسمت داشبورد فعال شده و در غیر این صورت و با غیر فعال کردن داشبورد عنوان آن از منو حذف می شود.

در نهایت دکمه ذخیره را زده و منو داشبورد ایجاد می شود.


طراحی نمودارها

با کلیک روی عنوان داشبورد در منو وارد صفحه ی طراحی نمودارها خواهیم شد. و با زدن کلید "افزودن" و انتخاب نوع نمودار طراحی آن را شروع می کنیم. در دو حالت نموداری و آماری نمودارها قابل افزودن می باشند.

  • نمودارهای شاخص کلیدی عملکرد (kpi)

نمودارهای آماری بوده و براساس نوع و فیلد انتخاب شده برای رکورد مورد نظر، گزارشاتی عددی ارائه می دهند.

برای این نوع نمودارها ابتدا نام نمودار را انتخاب می کنیم و سپس فیلد اجباری مربوط به  انتخاب "مدل" را تکمیل می کنیم. بعد از انتخاب "مدل"، قسمت داده ها فعال شده  و نوع رکورد را انتخاب می کنیم. اگر نوع فیلد "مجموع" یا "میانگین" باشد فیلد مقدار رکورد به عنوان فیلد اجباری فعال شده و فیلد مقداری مورد نظر را در این قسمت انتخاب می کنیم. به عنوان مثال برای محاسبه مجموع مقدار تخفیفات در این فیلد "مبلغ تخفیف سطری" را انتخاب می کنیم.

این تب جهت مقایسه وضعیت رکوردها کاربر دارد. به عنوان مثال می توان درصد برگشت از فروش را نسبت به کل فروش محاسبه نمود. به این صورت که در این تب یک مدل انتخاب می کنیم و سپس نوع و فیلد رکورد را با دیتای مورد نظر تکمیل می کنیم و در ردیف آخر "نوع مقایسه" را انتخاب می کنیم و معمولا در حالت درصد قرار می دهیم تا خروجی را به صورت درصد نشان دهد.


تب نمایش

در این قسمت تنظیمات ظاهری نمودار قابل انجام است. در قسمت "سیستم اعداد" می توان نحوه گرد کردن اعداد بزرگ را مشخص نمود. معمولا این قسمت روی حالت "پزو کلمبیا" تنظیم می شود.

 و در قسمت "تم" رنگ نمودار را انتخاب می کنیم.


تب هدف

در نمودارهای کاشی این امکان وجود دارد که وضعیت شاخص مورد بررسی را با یک هدف و سطح مطلوب مقایسه نمود. به این صورت که برای شاخص مورد نظر که نمودار را برای آن طراحی کرده ایم، یک هدف تعیین کنیم و وضعیت شاخص نسبت به آن هدف در زیر نمودار نشان داده می شود. به عنوان مثال برای فروش فصلی هدف 60 میلیون را وارد می کنیم و برای وضعیت مورد نظر که 71 میلیون می باشد. درصد جلو بودن از هدف را نشان می دهد.


در قسمت نمایش می توان دو حالت را به صورت زیر انتخاب نمود

  • شماره: در این حالت مشابه تصویر بالا مقایسه نتیجه ی مقایسه به صورت عدد نشان داده می شود
  • نوار پیشرفت: نمایش وضعیت مقایسه ای بصورت نواری در همان موقعیت قبلی نمایش داده می شود

در نهایت گزینه ذخیره را انتخاب نموده و نمودار ذخیره می شود.

  • نمودارهای گرافیکی

قسمت اصلی داشبوردها را نمودارهای گرافیکی تشکیل می دهند  و در انواع مختلف برحسب تناسب با شاخص مورد بررسی، قابل طراحی هستند.

جهت ایجاد نمودار گرافیکی در صفحه ی اصلی داشبورد روی گزینه ی افزودن کلیک می کنیم و از عنوان نمودارها، عنوان مناسب را انتخاب می کنیم.


وارد صفحه طراحی نمودار می شویم و مرحله اول در طراحی تمام نمودارها وارد کردن "نام" و "مدل" برای نمودار می باشد و با انتخاب مدل در قسمت داده ها فیلدهای اجباری زیر فعال می شود و به ترتیب در قسمت گروه ها، معیارها و فیلتر آن ها را تکمیل می کنیم.

گروه ها

گروهبندی برمبنای : در این قسمت نام شاخص مورد نظر که در حال بررسی آن هستیم را انتخاب می کنیم. به عنوان مثال برای بررسی وضعیت فروش کالاها، در قسمت گروهبندی بر مبنای، فیلد "کالا لایه 1-شناسه" را انتخاب می کنیم.


زیر گروه براساس: در این قسمت فیلد دوم را برای گروهبندی می توان انتخاب نمود. در نمودارهای مختلف نحوه ی اعمال این فیلد متفاوت خواهد بود. در نمودار میله ای اضافه کردن این فیلد باعث می شود روی محور افقی زیرگروه معرفی شده را برای گروهبندی های لایه قبل نشان دهد. به عنوان مثال زیر گروه می تواند لایه دوم گروه کالا ها با نام "کالا لایه2-شناسه"باشد.


مرتب سازی براساس فیلد: در این قسمت با مرتب سازی(sort) نمودار نحوه نمایش نمودار را مشخص می شود. به این صورت که نام فیلد مورد نظر که باید یک فیلد عددی باشد مثل "مقدار فروش" را انتخاب می کنیم. سپس در ردیف بعدی ترتیب را بصورت صعودی یا نزولی انتخاب می کنیم.

معمولا نمودار روی حالت نزولی تنظیم می شود تا فیلدهای دارای مقادیر بیشتر در ابتدا قابل مشاهده باشند


در نهایت با کلیک کردن دکمه "ذخیره" وضعیت فروش دو لایه از کالاها که بصورت نزولی مرتب شده در تصویر زیر قابل مشاهده است.



قابلیت مشاهده داده های محدود رکورد: با تیک زدن این قسمت یک ردیف دیگر فعال می شود و عددی که وارد می کنیم مشخص کننده تعداد "گروه ها" برای نمودار خواهد بود. به عنوان مثال در این نمودار4 کالای پر فروش قابل مشاهده است.


معیارها

در تب داده ها فیلد اجباری بعدی مربوط به "معیارها" می باشد. در این قسمت یک شاخص عددی انتخاب می کنیم و در نهایت نمودار براساس این شاخص ایجاد می شود. به عنوان مثال در نمودارهای تشکیل شده ی تصاویر قبل معیار انتخابی "مقدار اصلی" است که نشان دهنده ی مقدار فروش می باشد.

 در این فیلد می توان با انتخاب بیش از یک شاخص عددی یک نمودار ترکیبی طراحی نمود. این قابلیت در نمودارهای میله ای یا خطی می تواند کاربردی باشد. به این صورت که برای گروهبندی انتخاب شده بیش از یک "معیار" انتخاب می کنیم و وضعیت آن ها را برای گروهبندی مورد نظر بررسی می کنیم. به عنوان مثال برای گروه کالا می توان وضعیت "مبلغ فروش" و "تخیفات" را در یک نمودار ترکیبی بررسی نمود. به این صورت که در فیلد معیار دو شاخص "فی کالا" و "مبلغ تخفیفات" را انتخاب نمود تا در نمودار  یک ستون برای هر معیار  ایجاد شود.


معیار خطی: در این فیلد می توان معیار عددی دیگری برای نمودار انتخاب نمود و وضعیت دو شاخص را برای گروه انتخاب شده بررسی کرد. به عنوان مثال برای گروه کالا می توان با انتخاب دو شاخص "مقدار اصلی" و "فی کالا" مقدار و ریال فروش را همزمان بررسی نمود.


نوع داده ها: این فیلد در طراحی نمودارها بصورت پیش فرض روی "مجموع" می باشد و می توان تعداد یا میانگین را هم از منو کشویی انتخاب نمود.

فیلترها

جهت محدود کردن داده های نمودارها از قابلیت فیلتر کردن استفاده می کنیم. در داشبورد نینجا دو نوع فیلتر قابل اجرا است.

  • فیلتر ایجاد نمودار
  • فیلتر داشبورد

ابتدا فیلتر ایجاد نمودار را بررسی می کنیم

فیلتر ایجاد نمودار

در صفحه ی طراحی نمودار و در تب دامنه اگر هیچ نوع فیلتری تعریف نشود کل داده های "مدل" انتخاب شده بررسی می شود ولی در صورت اعمال فیلتر رکوردهای محدودتر از داده ها بررسی می شود.

جهت افزودن فیلتر روی “ویرایش دامنه” کلیک می کنیم، در صفحه ی باز شده “افزودن فیلتر” را کلیک می کنیم و سپس طبق مراحل زیر فیلترهای مدنظر را ایجاد می کنیم.

 ابتدا در قسمت "شناسه" نام فیلد مورد نظر که میخواهیم فیلتر شود را وارد می کنیم. به عنوان مثال "نام انبار" را انتخاب می کنیم. در فیلد بعدی وضعیت فیلتر را انتخاب می کنیم که در 6 حالت قابل تعریف است

  • مساوی (=): در این حالت فیلتر شناسه را بطور دقیق و کاراکتر به کاراکتر بررسی می کند.

به عنوان مثال می توان نمودار را روی "نام انبار"  یا "نام محصول" فیلتر نمود و دقیقا وضعیت انبار محصول را مشاهده نمود

  • مساوی نیست(=نیست): برعکس حالت قبل بطور دقیق نامساوی بودن را اعمال می کند. به عنوان مثال نام انبار دقیقا برابر "محصول" نباشد یعنی تمام انبارها بجز انبار "محصول" را در نمودار بررسی کند.
  • شامل: در این حالت وارد کردن قسمتی از شناسه برای فیلتر کردن کافی است به عبارت دیگر اگر در قسمت سوم فیلتر یعنی "مقدار فیلتر" قسمتی از نام انبار را وارد کنیم هم این فیلتر اعمال می شود. به عنوان مثال برای فیلتر "انبار محصول" در حالت شامل بودن، وارد کردن قسمتی از کلمه "محصول" بصورت "مح" کافی است.
  • شامل نیست: برعکس حالت قبل با وارد کردن قسمتی از نام فیلتر شامل نبودن را اعمال می کند.
  • تنظیم شده: اگر فیلتر را در حالت تنظیم شده قرار دهیم، "گروهبندی نمودار" فقط براساس این فیلد اجرا می شود. همچنین در حالت تنظیم شده برای فیلد فیلتر شده می توان بیش از یک حالت را بررسی نمود و فیلترهای از نوع اشتراک را تعریف کرد.(فیلتر نوع اشتراک در ادامه بررسی خواهد شد)
  • تنظیم نشده: برعکس حالت قبل بوده و فیلدهای انتخاب شده به عنوان "تنظیم نشده" را فیلتر و از نمودار حذف می کند.

تطابق رکوردها

اگر بیش از یک فیلتر اعمال کنیم حالت تطابق رکوردها فعال می شود و در دو حالت زیر قابل اجرا است

 

  • همه (اجتماع): در این حالت فیلتر تمام رکوردها را بررسی می کند و در صورت انطباق کامل شرط های موجود در فیلتر با تمام رکورد

ها، آن رکورد وارد نمودار می شود. فیلترهای حالت همه(اجتماع) مشابه حالت اجتماع مجموعه ها می باشد و تمام اعضا مجموعه در محاسبات بررسی می شوند.

به عنوان مثال طبق فیلتر تصویر زیر اگر در بین گروه ها یک رکورد از انبار "دپو" و گروه کالای  "محصول" باشد، در نمودار لحاظ می شود.


  • هر یک (اشتراک): در این حالت فیلترهای ایجاد شده رکوردها را بررسی می کند و از بین شرط های تعریف شده، اگر هر یک از شرط ها برقرار بود رکورد در نمودار حساب می شود. مشابه اشتراک مجموعه ها بوده و برای فیلتر ایجاد شده از بین رکوردها اگر هریک از شرایط فیلترها برقرار بود آن رکورد در مقدار نمودار لحاظ می شود.


به عنوان مثال طبق فیلتر تصویر زیر، اگر از گروه های انبار "دپو" یا کالای  "محصول" در بین رکوردها بود، رکورد در نمودار لحاظ می شود.


فیلتر حالت اشتراک بجز مواردی که بیش از یک فیلتر داریم هم قابل ایجاد نمودن است.

فیلتر اشتراکی در حالت تنظیم شده

اگر نوع یک فیلتر در حالت تنظیم شده قرار بگیرد و فیلتر از نوع "همه" باشد، می توان تعدادی از مقادیر آن فیلد را در فیلتر انتخاب نمود و تطابق رکورد ها را در حالت هریک (اشتراک) بررسی نمود. به این صورت که روی سه نقطه سمت چپ کلیک کرده و حداقل دو فیلتر با حالت اشتراک ایجاد می شود.


شناسه را برابر با نام فیلد قبلی (فیلدی که در حالت تنظیم شد فیلتر کرده ایم) قرار می دهیم و دو قسمت بعدی را طبق شرط مورد نظر تکمیل می کنیم. در نهایت روی ذخیره کلیک می کنیم و فیلتر اعمال شده و تعداد رکوردها محدودتر می شود.

به عنوان مثال طبق فیلتر تصویر زیر، رکوردهایی که از "انبار دپو" یا "انبار محصول" باشد در نمودار لحاظ خواهد شد.


فیلد فیلتر تاریخ: برای ماژول های مختلف حالت های مختلف دارد و می توان برحسب نوع نمودار روی حالت های مختلف تنظیم نمود. فیلدهای عمومی که در تمام ماژول ها وجود دارند دو حالت زیر می باشد

  • تاریخ ایجاد: معیار زمان را برای نمودار برابر با تاریخ ایجاد داده لحاظ می کند. 
  • تاریخ آخرین به روز رسانی: زمان نمودار را طبق آخرین به روز رسانی داده ها تغییر می دهد.

از بین حالت های موجود، عموما تمام نمودارها در تاریخ ایجاد تنظیم می شود.

انتخاب فیلتر تاریخ: برحسب واحدهای روز، هفته، ماه و سال امکان فیلتر نمودار را فراهم می کند. 

تب نمایش


سیستم اعداد: نحوه گرد کردن اعداد را مشخص می کند. عموما در حالت "پزو کلمبیا" تنظیم می شود

پالت رنگی: رنگبندی نمودارها را در چند حالت نشان می دهد و  حالت سلیقه ای داشته و در هر نمودار قابل تغییر است.

نمودار میله ای انباشته: با تیک زدن این گزینه، اگر در قسمت "گروه ها" زیر گروه تعریف کرده باشیم،  نمودارهای ایجاد شده با تقسیم بندی این زیر گروه ها بصورت انباشته و روی هم نشان داده می شود.


نمایش مقدار داده ها: با تیک زدن این قسمت مقدار "معیار " بر روی نمودارها نمایش داده می شود.

نمایش واحد سفارشی: با تیک زدن این قسمت می توان واحدها را به دو صورت سفارشی نمود.

  • پولی: در این حالت واحد پول تعریف شده در تنظیمات برنامه اودوو به عنوان واحد سفارشی پولی روی نمودار نشان داده می شود.  به عنوان مثال برای نموداری که "معیار" آن "مبلغ فروش" است واحد "ریال" یا "تومان" قابل نمایش است.


  • سفارشی: با انتخاب این حالت ردیف بعدی برای واحد نمایش داده می شود و این قسمت به رنگ بنفش و جزو واحدهای اجباری می باشد و می توان واحد مناسب مثلا عدد یا واحد وزن مثل کیلو گرم و... را وارد نمود.


پیکربندی پیشرفته

نمایش علایم و اختصارات: با تیک زدن این قسمت، راهنما (legend) نمودار فعال می شود که عنوان مربوط به هر رنگ و پارامتر را در نمودار نشان می دهد.

فیلدهای تجمیعی: در این قسمت می توان هر فیلد که در قسمت "معیار" نمودار استفاده کرده ایم را مشاهده کنیم و با انتخاب آن، مقدار آن فیلد در هر ستون بصورت تجمیعی محاسبه شده و در کنار ستون اصلی نمودار نشان داده شود.

اگر "معیار" از نوع محاسباتی باشد، باید فیلد مربوطه را انتخاب نمود ولی "معیار" از نوع تعداد نیازی به انتخاب معیار ندارد.


تجمیعی بصورت سطر: با تیک زدن این قسمت، ستون های تجمیعی که در شکل بالا نمایش داده شده بصورت خط در نمودار نمایش داده می شود.


نمایش رکوردها: با تیک زدن این قسمت در صفحه ی اصلی و نمودار با کلیک روی نمودار می توان اطلاعات جزئی و تشکیل دهنده ی نمودار از جمله فاکتور فروش و ... را مشاهده نمود.

اعمال ضریب: قابلیتی که برای فیلد "معیار" می توان به وسیله ی آن وزن بیشتر اعمال نمود.

در نهایت با زدن کلید ذخیره طراحی نمودار به پایان می رسد.

طراحی نمودارهای گرافیکی

  • نمودار میله ای: مراحل ایجاد این نوع نمودار در قسمت بالا و نمودارهای گرافیکی بطور توضیح داده شد.
  • نمودار دایره ای و خطی و مساحت: مراحل ایجاد مشابه نمودار میله ای می باشد و تنها تفاوت این نمودار با نمودارهای میله‌ای در قسمت "معیارها" است و امکان تعریف "معیار خطی" وجود ندارد. همچنین در تب نمایش هم "سیستم اعداد" و "نمایش میله ای" وجود ندارد



  • نمودار لیست

در دو حالت قابل ایجاد می باشد

گروهبندی شده (grouped): در این حالت نمودار براساس یک فیلد گروهبندی می شود. با انتخاب این فیلد در قسمت گروهبندی، فیلد "گروهبندی برمبنای"  فعال می شود و می توان شاخص های عددی و غیرعددی را در این قسمت انتخاب نمود که به عنوان یک ستون در لیست نمایش داده شود. سایر فیلدها مشابه نمودارهای قبل تکمیل می شوند. به عنوان مثال در تصویر زیر لیستی از مقدار اصلی کالاها آورده شده که براساس نام کالا فیلتر شده است

 

  • بدون گروهبندی(un-grouped): لیستی از شاخص های عددی و غیر عددی مورد نظر ایجاد می کنیم. به این صورت که نام شاخص ها را در ردیف "فیلدهایی برای نمایش در لیست" وارد می کنیم. سایر تنظیمات مشابه نمودارهای قبل قابل اعمال است.


نمایش

در این تب می توان از بین طرح پیش فرض و سه طرح دیگر یک مورد را انتخاب نموده و نحوه نمایش لیست را تغییر داد.


پیکربندی پیشرفته

تعداد شماره گذاری صفحات: عدد وارد شده در این قسمت نشانگر تعداد ردیف در هر صفحه ی لیست است.

نمایش رکوردها: مشابه نمودارهای قبل امکان مشاهده ی وضعیت عدد و رقم ایجاد کننده ی نمودار را نشان می دهد.


صفحه اصلی داشبورد

در این صفحه و بعد از طراحی تمام نمودارهای مورد نظر برای داشبورد، گزینه ی "ویرایش طرح بندی" در سمت چپ و بالا را انتخاب می کنیم، حالت ویرایش فعال شده و اندازه و موقعیت نمودارها را با چیدمان مورد نظرمان بهبود می دهیم. اجرای ویرایش به این صورت است که با کلیک روی نمودار مورد نظر آن نمودار انتخاب می شود و می توان با حرکت ماوس (drag and drop)  موقعیت و اندازه ی نمودار را تغییر داد.

نکته قابل توجه در ویرایش نمودارها به این صورت است که جهت سهولت ویرایش داشبوردها بهتر است زبان برنامه را به انگلیسی تغییر می دهیم تا جابجایی نمودارها راحت تر باشد.

تنظیمات خارجی هر نمودار

در تمام نمودارها در قسمت بالا 5 گزینه وجود دارد به ترتیب از سمت راست بررسی می کنیم.



  • آیکن i: به معنی information بوده و با انتخاب آن جزئیات داده ای تشکیل دهنده ی نمودار نشان داده می شود.
  • پالت رنگ: بصورت میانبر و بدون وارد شدن به تنظیمات نمودار می توان رنگبندی نمایشی نمودار را تغییر داد.
  • انتقال/ کپی: یک قابلیت کاربردی که سرعت عمل طراحی را خیلی بالا می برد. و به واسطه ی آن می توان نمودار ایجاد شده را در صفحه ی حاضر کپی نمود یا به صفحه ای دیگر انتقال داد. با کلیک روی آیکن مورد نظر (علامت کپی) می توان محل کپی یا انتقال را از منو کشویی انتخاب نمود و تکثیر(کپی) یا انتقال را کلیک نمود.



  • سفارشی سازی سریع: با کلیک روی این قسمت فیلدهای اولیه طراحی نمودار از جمله "نام نمودار"، "گروهبندی" و "معیارها" نمایش داده می شود و  می توان تغییر مورد نظر برای فیلد را از این قسمت انجام داد و ذخیره نمود. همچنین می توان با کلیک روی تنظیمات وارد صفحه مربوطه شد و تنظیمات کاملتر انجام داد.
  • حذف آیتم: با کلیک روی علامت ضربدر نمودار حذف می شود
  • اکسپورت: امکان ایجاد خروجی از نمودار را در دو حالت زیر فراهم نموده است. 

داده : داده های نمودار را در قالب فرمت های اکسل، csv یا Jason می توان استخراج نمود

نمودار: در دو حالت تصویر با فرمت png یا فایل pdf میتوان از نمودار خروجی گرفت.

قابلیت‌های نمایشی داشبورد

پخش

گزینه پخش در بالا سمت چپ وجود دارد که با کلیک روی این قسمت می توان بترتیب نمودارها را مشاهده نمود و زمان گذار آن ها را هم از قسمت تنظیمات مشاهده نمود. این قابلیت برای پرزنت داشبورد در جلسات بسیار کاربردی می باشد.

چاپ داشبورد

در قسمت بالا سمت چپ داشبورد با کلیک روی چاپ می توان کل داشبورد را در فایل pdf خروجی گرفت.

میانبر تنظیمات

در بالا سمت راست آیکن "تنظیمات" به صورت میانبر ایجاد شده است که امکان دسترسی سریع به برخی تنظیمات را فراهم بکند.



فیلتر داشبورد

کاربرد فیلترها محدود کردن وضعیت مورد بررسی براساس پارامترهای مختلف از جمله زمان، تعداد و مبلغ تحت بررسی است. در داشبورد بعد از  نهایی شدن نمودارها باید امکان فیلتر نمودن ابعاد مختلف را هم فعال کرد. قابلیتی که این امکان را فراهم می کند را در ادامه بررسی می کنیم.

از منو میانبر سمت راست صفحه ی داشبورد، مسیر "پیکربندی این داشبورد"، "تنظیمات داشبورد" را کلیک می کنیم.

 

در صفحه باز شده از دو قسمت می توان انواع فیلترها را تعریف نمود که به ترتیب بررسی می کنیم.


  • فیلترهای از پیش تعیین شده

این فیلترها بصورت پیش فرض و در زمان اجرای ماژول داشبورد در نمودارها اعمال می شود و نیازی به تنظیم در هر بار استفاده از فیلتر نمی باشد.

بعد از کلیک روی افزودن فیلتر صفحه ی زیر فعال می شود و به ترتیب فیلدهای مربوطه تکمیل می شود.

 

برچسب فیلتر: عنوان فیلتر را انتخاب می کنیم و فیلتر با این نام در داشبورد نمایش داده می شود

مدل: در این قسمت مدلی که نمودارهای داشبورد با استفاده از آن ها طراحی شده و میخواهیم طبق آن "مدل" داشبورد را فیلتر کنیم، را انتخاب می کنیم

بعد از وارد کردن نام "مدل" قسمت دامنه فعال می شود و می توان مشابه فیلتر نمودن نمودارها فیلتر مربوطه را  در صفحه ای مشابه تعریف نمود.

 

فعال: با زدن تیک "فعال" می توان این قابلیت را در داشبورد فعال نمود و یا با برداشتن تیک مربوطه فیلتر غیرفعال می شود. در حالت غیر فعال نیز فیلتر در قسمت فیلترها نمایش داده می شود و می توان با کلیک روی آن فیلتر را فعال نمود.

گزینه "ذخیره " را انتخاب کرده و از صفحه فیلترها خارج می شویم.


در نهایت در صفحه ی اولیه تعریف فیلترها می توان فیلترهایی که تعریف شده را مشاهده نمود

افزودن جداکننده: قابلیتی که در تعریف بیش از یک فیلتر کاربرد دارد. با ایجاد جداکننده در نمایش فیلترها در صفحه ی اصلی داشبورد، بین فیلترها خط فاصله به عنوان جداکننده اعمال می کند.


بعد از  تعریف فیلترها و ذخیره نمودن، در صفحه ی اصلی داشبورد یکبار صفحه را رفرش نموده و قسمت "فیلتر" در بالای صفحه فعال می شود.


با کلیک روی قسمت فیلتر، فیلترهای تعریف شده قابل مشاهده است.


با کلیک روی عنوان فیلتر، داشبورد بر اساس آن فیلتر محدود می شود.


  • فیلترهای سفارشی

از قسمت تنظیمات داشبورد،  فیلترهای سفارشی گزینه "افزودن فیلتر " را انتخاب می کنیم و فیلدهای "برچسب فیلتر" و "مدل" و "فیلد دامنه" را به عنوان فیلد اجباری تکمیل می کنیم.


برچسب فیلتر: نشانگر نام فیلتر در صفحه ی داشبورد است.

مدل: از بین "مدل" های ایجاد کننده ی داشبورد، مدلی که فیلتر براساس آن اعمال خواهد شد را انتخاب می کنیم.

فیلد دامنه: در این قسمت نام فیلدی که در مدل قصد فیلتر کردن آن داریم را انتخاب می کنیم.

 به عنوان مثال برای نام کالا، از "مدل فروش"، فیلد "کالا لایه2- شناسه" را انتخاب می کنیم و با استفاده از این فیلتر در داشبورد می توان مقادیر مختلف برای "کالا لایه 2- شناسه" را فیلتر کرده و وضعیت را بررسی نمود. 


در نهایت فیلتر تعریف شده را ذخیره می کنیم و در صفحه ی داشبورد بعد از یکبار بروزرسانی فیلتر در قسمت فیلترها قابل مشاهده است.

عملکرد "فیلترهای سفارشی" با "فیلترهای از پیش تعریف شده" متفاوت است. در صفحه ی اصلی داشبورد نام فیلتر را مشاهده می کنیم و "وضعیت" و "مقدار" فیلتر را باید در هر بار رفرش کردن صفحه انتخاب و "اعمال" نمود.


به عنوان مثال با فیلتر نمودن "نام کالا" بصورت "شامل" بر روی مقدار "محصول" و اعمال نمودن، کل نمودارهای داشبورد بر روی این کالا فیلتر خواهد شد.


فیلتر تاریخ از جمله موارد پرکاربرد در استفاده از داشبوردها می باشد. و حالت های ممکن را بصورت جداگانه بررسی می کنیم.

فیلتر تاریخ بازه ای

 از جمله فیلترهای پر کاربرد می باشد و بعد از تعریف فیلتر می توان بصورت بازه ی زمانی از آن استفاده نمود. با انتخاب این فیلتر "وضعیت فیلتر" بطور پیش فرض در حالت "مابین" نشان داده می شود و می توان بصورت روزانه تاریخ را انتخاب نمود. و در فاصله بین یک روز یا چند روز داشبورد را فیلتر نمود.


به عنوان مثال طبق فیلتر نشان داده شده در تصویر زیر داشبورد بین 1 تا 31 اردیبهشت ماه فیلتر شده است.


بعد از انتخاب گزینه "اعمال"، فیلتر بصورت تصویر زیر نشان داده می شود و تمام نمودارهای داشبورد بر روی این تاریخ فیلتر می شوند.


فیلتر تاریخ براساس نام ماه

در تعریف "فیلترهای سفارشی" فیلد "نام ماه" را در مدل مربوط به داشبورد انتخاب می کنیم و در زمان استفاده بعد از انتخاب نام ماه در قسمت فیلترها، قسمتی از نام ماه را وارد نموده و بعد از انتخاب گزینه اعمال، داشبورد در این تاریخ فیلتر می شود.



افزودن یک شرط: گزینه ای در صفحه ی "فیلتر سفارشی" می باشد. با انتخاب این گزینه برای فیلدی که در حالت فیلتر نمودن آن هستیم، یک شرط دیگر ایجاد می شود که می توان به صورت "هر یک" (اشتراک) آن را استفاده نمود.


تفاوت "فیلترهای سفارشی" و "فیلتر از پیش تعیین شده"

فیلترهای از پیش تعریف شده بصورت غیر تعاملی بوده و فقط با انتخاب عنوان، فیلتر اعمال می شود و در به روزرسانی فیلتر هم حذف نمی شوند.

در فیلترهای سفارشی می توان بصورت تعاملی و در هر مرحله مقادیر مختلف را در 8 حالت که در تصویر زیر نمایش داده شده، برای فیلد مورد نظر فیلتر نمود.


در نهایت اعمال را انتخاب نموده و کل نمودارهای داشبورد براساس این فیلد فیلتر می شود. نکته ی قابل توجه این مورد می باشد که این نوع فیلترها با هر بار به روزرسانی حذف شده  و مجدد باید فیلتر را تعریف نمود.

تنظیمات پیشرفته

فعال سازی چندین طرح برای داشبورد: با تیک زدن این قسمت در هنگام فعال کردن حالت "ویرایش چیدمان داشبورد"، می توان طرح جدید ایجاد و ذخیره نمود. این مورد برای آماده سازی نمودارهای مناسب برای ارائه در جلسات کاربرد دارد.


در این حالت بعد از تعریف فیلتر مورد نظر، می توان چندین نوع طرح فعال کرد و در صفحه اصلی داشبورد هر یک را مشاهده نمود.


از قسمت ایجاد شده می توان بین داشبوردها سویئچ نمود. و همچنین در صورت نیاز داشبورد مد نظر را به عنوان داشبورد پیش فرض انتخاب نمود.

تب دسترسی ها: زمانیکه تعداد داشبوردها بیشتر شد باید دسترسی افراد را محدود کرد. برای داشبوردهای مختلف می توان دسترسی در بخش ها و دپارتمان های مختلف ایجاد نمود. به عنوان مثال داشبورد فروش برای مدیر و تیم فروش قابل رویت بوده و داشبورد تولید برای مدیر و کارشناس برنامه ریزی تولید قابل رویت باشد.


فیلتر تاریخ پیش فرض: به عنوان فیلد اجباری و روی "همیشه" تنظیم می شود.

بازه زمانی اسلاید: زمان نمایش هر نمودار را در اسلایدهای حالت پخش مشخص می کند. از 3 ثانیه تا 1 دقیقه قابل تنظیم است.

ایمپورت و اکسپورت داشبوردها

در ماژول داشبورد نینجا می توان کل نمودارهای یک داشبورد را در یک مسیر ایمپورت نمود. ایمپورت داشبورد از دو مسیر قابل دسترسی است.

  • منو پیکربندی، تب ایمپورت داشبوردها


  • میانبر سمت راست داشبورد و گزینه ایمپورت داشبورد


در هر دو حالت بعد از کلیک روی این گزینه در صفحه ی باز شده از قسمت "آپلود فایل" داشبورد را که در مسیر مشخصی ذخیره کرده ایم را وارد می کنیم.

نمایش در زیر منو: در این قسمت مسیر نمایش داشبورد را مشخص می کنیم و عموما در مسیر  "داشبورد من" تنظیم می شود.


اکسپورت داشبورد

قابلیت دیگر داشبورد نینجا امکان تهیه خروجی به فرمت "jason"می باشد که از مسیر منو میانبر سمت راست قابل دسترس است.


 


بازدیدها
183 کل بازدیدها
1 تعداد مشاهدات اعضا
282 مشاهدات عمومی
عملیات
0 لایک ها
0 دیس لایک ها
0 نظرها
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
اشتراک لینک
به اشتراک گذاری از طریق ایمیل

لطفا ورود به اشتراک گذاشتن این webpage از طریق ایمیل.

1. هوش تجاری داده‌های خام سازمان را به کدام گزینه تبدیل می‌کند؟
2. اولین مرحله در طراحی یک نمودار کدام گزینه است؟
3. گزارش شاخص کلیدی عملکرد جزو کدام نوع گزارشات داشبوردها است؟
4. کدام نمودار برای نمایش داده هایی با گروهبندی کمتر از 10 مورد مناسب است؟
5. در داشبورد مدیریتی قابلیت تعریف چه نوع فیلترهایی وجود دارد؟
6. چه نوع خروجی هایی از داشبورد مدیریتی قابل تهیه است؟